Catatan Yang Ditampilkan

Pengurusan Harta

Jumaat, 16 Februari 2024

Pengurusan Harta

 HARTA merupakan keperluan asasi kepada manusia. Tanpa harta, seseorang itu sukar untuk meneruskan kelangsungan hidup dan memungkinkan hidupnya menjadi melarat. Tetapi sekiranya seseorang itu memiliki harta, mereka akan dapat menjalani kehidupan dengan baik dan mengecap kebahagiaan.

Namun, apa yang sering berlaku dalam masyarakat hari ini ialah terdapat pemilik harta tidak membuat perancangan dan pengurusan harta yang betul. Tidak dinafikan, ada dalam kalangan masyarakat yang mengambil berat tentang pemerolehan harta dari segi halal dan haramnya. Tetapi sebahagian masyarakat yang lain tidak mempedulikan punca rezeki yang diperolehi.

Dengan sebab itu, umat Islam amatlah digalakkan membuat perancangan dan pengurusan harta kerana dalam rezeki seseorang ada hak orang lain dan setiap manusia perlu mengelakkan dirinya daripada memakan harta secara haram.

Perancangan harta yang bijak mampu memberikan kemudahan dan keselesaan kepada waris atau mereka yang menikmati harta tersebut. Jika tiada perancangan atau tidak diurus dengan bijak, ia akan menimbulkan kesulitan kepada waris-waris terutama dalam keadaan pemilik harta meninggal dunia dan mempunyai liabiliti yang belum dilangsaikan sebelum kematiannya.

Perancangan ke atas pembahagian harta pusaka dilakukan adalah untuk mencapai tiga (3) matlamat berikut iaitu:

  1. Pemilik harta akan dapat melakukan amal jariah untuk dirinya;
  2. Pemilik harta akan boleh memberikan hartanya kepada orang yang disayangi; dan
  3. Pemilik harta ingin memastikan waris-waris memperolehi harta pusakanya dan tidak menagih simpati daripada orang lain.


Tiada ulasan: